torstai 22. toukokuuta 2014

Jotakin on säilynyt

Länkivaljastus hevosilla on maailman laajuisesti tunnettu valjastustapa, joka soveltuu kaikenlaisten kuormien vetoon.

Ennen vanhaan länget veistettiin koivupuusta ja usein maalattiin. Talvisin, kun länkiin yhdistettiin luokki, suomenhevoset vetivät jopa 6000kg painoisia tukkikuormia paksussa hangessa tehdessään töitä.



Nykyaikaiset länget ovat muuttuneet ulkomuodoltaan ja käyttötarkoitukseltaan vain vähän, mutta materiaali ja käsittely sen sijaan suunnattomasti. Nykyisin käytetään koivupuun juuren kanssa vahvaa nahkaa, konetekoisesti valmistaen, vaikka hyvä laatuisimmat ovatkin käsintehtyjä.


Tehnyt Ona V.

sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Reestä autoon

Ennen vanhaan kuljettiin talvisin reellä mikä saattoi olla välillä hankalaa sekä aikaa vievää.



Mallia otettu Forssan museossa olevasta reestä. Kyseisen reen kerrotaan kuuluneen Gustaf Mauritz Armfeltille. Reen museolle lahjoitti Viksbergin kartanon omistaja Axel Stålström.




Nykyään ihmiset kulkevat paikasta toiseen autolla mikä on huomattavasti helpompaa kulkemista kuin reellä meneminen.


Tehneyt: Anniina L 

Revolverit ennen ja nykyään

Vuonna 1905 aatteeltaan erilaiset forssalaiset liittyivät suurlakkoon, jolla vastustettiin tsaarin sortovaltaa. Vuoden 1980 alussa eri kansalaisryhmien kiristyneet suhteet puhkesivat sisällissodaksi, Punakaarti otti Forssan seudun hallintaansa ilman taisteluja. Monet tyykikylän punaisista olivat vakaumuksellisia sosialisteja, mutta punakaartiin liityttiin myös ruoan takia. Pula palkkatyöstä ja rahasta, jolla ostaa ruokaa, oli valtava.

Punaisten valtakausi Lounais-Hämeessä kesti muutaman kuukauden, kun valoisten joukot lähenivät Lounais-Hämettä huhtikuussa 1918, punaiset alkoivat paeta kohti Hämeenlinnaa, lopullisena päämääränään itäraja.


------------------------------------------------------------------------------------------------



Revolveri on tehty luultavasti 1800-luvun loppupuolella Belgiassa. Maassa toimi paljon pieniä asepajoja ja tehtaita. Revolverista puuttuu sulkuportin kansiläppä, mutta se on silti toimintakunnossa. Revolveri on lahjoitettu Forssan museolle 1950-luvulla.


        ------------------------------------------------------------------------------------------------



Nykyään revolverit ovat helppokäyttöisempiä, mutta lippaan koko ja ulkomuoto ovat pysyneet lähes samoina. Nykyisten aseiden teho, kantavuus ja tarkkuus ovat vanhoja parempia ja myös luodit ovat parempia, revolverien paino ja pituus/piipun pituus ovat pysyneet myös samoissa mitoissa kuin aiemminkin. Materiaalina nykyisän käytetään terästä ja pesän koko vaihtelee viiden ja kahdeksan välillä.

Kuvassa Smith & Wessonin Model 629, joka on tarkoitettu metsästämiseen ja sitä valmistetaan Yhdysvalloissa. Kyseinen revolveri on suosittu käsiase metsästäjillä, kilpa-ampujilla ja revolveri harrastajilla.

Tehnyt: Lauri K.

perjantai 16. toukokuuta 2014

Silloin ja nyt

Vuoden 1923 alussa Forssa irtautui Tammelasta omaksi kauppalakseen. Eräs kunnalista itsehalllintoa vaatineista henkilöistä oli toimittaja Esko Aaltonen. Edistysmielinen Aaltonen oli innostunut myös kotiseutuaatteista. Aaltonen kutsui kotiseudun historiasta kiinnostuneita henkilöitä Forssan Lehden toimitukseen kesällä 1923. Koolle kerääntyneet ihmiset päättivät perustaa yhdistyksen, jossa keräisivät esineitä ja muistitietoa kotiseudun meinneisyydestä . Yhdistys sai nimen "Luonais-Hämeen Kotiseutu- ja Museoyhdistys". Kotiseututyötä tehtiin aikansa huipputekniikalla. Esko Aaltosen tallennusväline oli valokuvakamera. Filmikameralla kuvattiin sekä kotiseutujuhlia että vanhoja työtapoja. Yhdistyksen kesäjuhlilla halukkaat pääsivät lentokoneen kyytiin. 


  Nykyaikaiset kamerat ovat pienentyneet jonkun verran. Jotkut ovat isompia ja jotkut pienempiä. Kamerat ottavat nykyään tarkempia ja parempia kuvia. Kameroissa on muistikortti jolle mahtuu monia kuvia, eikä silloin tarvitse filmiä. Voit hyvin ottaa kameran mukaan matkalle.


Tehnyt: Mira T. 

torstai 15. toukokuuta 2014

Kaasuja silloin ja nyt


Kaasunaamari on valmistettu kumista, kankaasta ja metallista.

Koska ensimmäisessä maailmansodassa oli käytetty aseena taistelukaasuja, pelättiin 1930-luvulla, että mahdollinen uusi sotakakin oli kaasusota. Forssan kauppala osti forssalaisten käyttöön 20 siviilikaasunaamaria vuonna 1939. Vaikka ilmahälytyksiä tehtiin yli kolmesataa, Forssaa pommitettiin sotavuosina vain kaksi kertaa.


Evolution 5000 Military Kaasumaski. Valmistettu butyylikumista, joka on kestävä sekä kemiallisellle ja biologiselle sodankäynnille. Linssit ovat iskunkestävät. Kaasumaski on suunniteltu pidettäväksi pitkiä aikoja ja sivulle asennetun suodattimen ansiosta sen kanssa on helppo kulkea, sekä kantaa aseita. Suunniteltu enimmäkseen sotilas käyttöön, mutta mahdollinen myös siviili ja lainvalvojien käytössä.  Nykyään kaasumaskit ovat kätevämpi käyttöisiä ja paljon kestävämpiä.

sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Vanhaa ja uutta: tuolin muoto

Tuolin malli

Renutuoli eli oksatuoli on koottu luonnonvääristä oksista, jotka kiillotettiin lasinpalalla. Wahren toi tuolien mallin Englannista 1860 - 70-lukujen vaihteessa. Ajatuksena oli järjestää köyhämmälle väestölle
kotiteollisuustyö, josta saisi rahaa myös kovina aikoina, kuten katovuosina.

Tuolit palkittiin Suomen Ensimmäisessä Yleisessä Teollisuusnäyttelyssä vuonna 1876.




Nykyajan muotoilussa kiteytyy vahvat linjat sekä selkeys. Myös suomalainen muotoilu noudattaa selkeitä ja puhtaita linjoja. Alapuolella on piirettynä saksalaisen muotoilija Konstantin Grcicin suunnittelema Chair One -tuoli. Tuolin valmistaja on Magis, joka on italialaisen Eugenio Perazzan vuonna 1976 perustama yritys. Chair One otettiin tuotantoon vuonna 2003. Tuoli on valmistettu alumiinista ja se maksaa noin 300 euroa.





perjantai 25. huhtikuuta 2014

Polkupyörä ennen ja nyt

1800-luvun alussa polkupyörien omistajat olivat lähinnä yläluokkaa, mutta sarjatuotannon myötä kyseiset kulkupelit  yleistyivät myös porvariston keskuudessa. Pyörä oli valmistettu puusta, raudasta ja nahasta, jonka lisäksi ne olivat pitkään raskaita ja hitaita. Jonkun ajan kuluttua otettiin käyttöön isommat pyörät, joiden avulla saavutettiin jo suuria nopeuksia ja joitakin kilpailujakin järjestettiin.

Nykyään pyörän runko valmistetaan usein teräksestä tai alumiinista ja siinä on ilmatäytteiset kumirenkaat. Perinteisen pyörän rinnalle on noussut jos jonkinlaista yksilöä. On sähköpyörää ja maastopyörää, citypyörää ja vaikkapa taittopyörää. Värejä on useita ja jokainen löytää varmasti omansa, jonka lisäksi monissa pyörissä on vaihteet ja tietenkin myös jarrut!


Polkupyörien suosio on kuitenkin laskenut melko huimasti autojen yleistyessä. Vielä vuonna 1995 polkupyöriä tuotettiin noin 107 miljoonaa kappaletta, jolloin autoja valmistettiin noin 37 miljoonaa. Kuitenkin uuden, vuonna 2002 tehdyn arvion mukaan maailmassa oli enää 1,4 miljardia pyörää ja 340 miljoonaa autoa.